Tiistaina 22.10. meidän kouluumme tuli vieraaksi kymmenen Kiteen lukiolaista ja yhdeksän kanadalaista opiskelijaa Crowsnest Pass Consolitated-koulusta. Yhteistyömme jatkuu jo toista vuotta. Viime keväänä Kiteen lukiolaiset auttoivat meitä kääntämään koululehtemme englanniksi ja veivät sen Kanadaan luettavaksi. Lehti löytyy myös e-lehtenä osoitteesta oma.koululehtikone.fi/puhoksenkoululehti.
Päivänavauksessa kanadalaiset kertoivat meille Crowsnest Passista, josta he ovat kotoisin. Se koostuu kolmesta kylästä ja sijaitsee Kalliovuorten juurella. He kertoivat myös tarinan Frankissa vuonna 1903 tapahtuneesta kivivyörystä nimeltään Frank Slide.
Päivänavauksessa kanadalaiset kertoivat meille Crowsnest Passista, josta he ovat kotoisin. Se koostuu kolmesta kylästä ja sijaitsee Kalliovuorten juurella. He kertoivat myös tarinan Frankissa vuonna 1903 tapahtuneesta kivivyörystä nimeltään Frank Slide.
Päivänavauksen jälkeen vieraat ja kolme opettajaa lähtivät Vanhan Puhoksen kierrokselle ja tutustuivat Puhoksen, Kiteen ja Suomen historiaan. Oppilaat kuulivat englanniksi tarinoita Nils Ludvig Arppen ajoista ja alueen teollistumisesta kartanon kivijalan vierellä. Myllylle mennessä he saivat kuulla sähkölaitoksessa tehtävästä remontista remonttimieheltä. Puhoksen myllyyn ryhmä tutustui mylläri Tuomo Monton johdolla ja Perinnenavettaan Eelis Nenosen opastuksessa. Kanadalainen nuoripari lupasi leikillisesti tulla vihittäväksi Perinnenavetalle kymmenen vuoden päästä. Pidetään mielessä ja paikka varattuna!
Samaan aikaan alakoulun oppilaat jäivät koululle. 1-2 ja 5-6 luokilla oli kummitunti. Tunnin jälkeen oli ruokailu. Ruokailun jälkeen oppilaat ja vieraat jakautuivat yhteisiin ryhmiin ja kiertelivät kolmella tehtäväpisteellä. Jokaisessa ryhmässä oli kanadalainen, Kiteen lukiolainen ja Puhoksen koulun oppilaita. 5-6 luokilta loppui koulupäivä puoli yhdeltä, niin he kerkesivät käydä vain kahdessa työpajassa.
Musiikkipaja
Musiikkipajassa ensimmäiseksi me katsoimme Lemminkäisen tarinan Kalevalasta englanniksi. Siinä oli Nightwishin musiikkia taustalla. Opimme, että Lemminkäisen tarinan on Lönnrotille laulanut Hummovaarassa Juhana Kainulainen. Hummovaarassa on sillä paikalla nykyisin Juhanantupa ja pihalla runolaulajan mänty. Sen jälkeen menimme musiikkiluokkaan. Osa lukiolaisista soitti kitaroilla, bassolla ja rummuilla Sleeping Sun kappaleen. Sen jälkeen aika loppui, jonka vuoksi meidän täytyi mennä seuraavalle rastille.
Digipaja
Digipajassa oli ryhmiä ohjaamassa muutamia Puhoksen koulun oppilaita opettajien lisäksi. Pajassa oli koodausta Beeboteilla, Näppistaituri-ohjelman ja Ekapelin kokeilemista sekä koulun facebook- ja instagram- sivuihin tutustumista. Kandadalaiset osasivat käyttää Näppistaituria hyvin ja Beebotit olivat kaikkien mielestä hauskoja. Joku opiskelijoista ohjelmoi botin menemään kaikkien seinien läpi. 😄
Vesipaja
Aluksi opettaja esitteli alueen suurimmat järvet, joita ovat Orivesi, Pyhäjärvi, Puruvesi ja Kiteenjärvi (koska se on siellä missä Kiteen lukio on). Opettaja kertoi ja näytti videon Freshabit hankkeesta, jonka tarkoituksena on parantaa järvivesien laatua esimerkiksi kosteikkoja rakentamalla. Luokan seinälle oli koottu lehtileikkeitä alueen järvillä tehtävistä suojelutoimista.
Vesipajassa opetimme vieraillemme niitä asioita, joita olimme oppineet Tiedekasvatus Hannu Partasen pitämällä oppitunnilla pari viikkoa aiemmin. Kokeilimme pipetillä kuinka monta vesitippaa mahtuu viiden sentin kolikolle. Suurin määrä oli 108 tippaa. Kokeilkaa kotona teettekö uuden ennätyksen! Kokeilimme myös mitä talouspaperille tapahtuu, kun vedenrajan merkkaa tussilla ja kastelee. Tässä kokeessa hammastikkuun laitetaan talouspaperin siivu klemmarilla kiinni sitten täytämme lasin vedellä. Kun paperi kastuu, väri lähtee nousemaan ylöspäin. Kokeilimme myös saammeko klemmarin kellumaan veden pinnalla, niinkuin vesikirpun. Näistä kokeista on kuvia ja selostuksia myös aiemmin tässä blogissa.
Päivän aikana koulu tarjosi oppilaille Puhoslaisia tuotteita. MaitoKarelian jogurtit ja Narskuttelu xylitolpastillit maistuivat hyviltä. Lopuksi vieraat saivat läksiäislahjaksi Narskuttelu kuusenkerkkäpurkkaa taskurasioissa.
Ihan paras päivä taas Puhoksessa!
Opettaja kertoi, että Puhoksen koululla pyritään aloittamaan yhteistyö myös Crowsnest Passin alakoulun kanssa, sähköpostiosoitteita on vaihdettu opettajien kesken. Yheistyöhanke on saanut Opetushallituksen avustusta ja sen nimi on Alueellinen yhteistyö ja kestävä kehitys ystävyyskoulutoiminnassa. Ohjelman suunnittelussa otettiin huomioon myös Agenda 2030. Tuesday 22.10. our school was visited by ten Kitee high school students and nine Canadian students from Crowsnest Pass Consolitated. At the opening of the day, the Canadians told us about the Crowsnest Pass they came from. After the opening day, the guests and three teachers went on a tour of Old Puhos and learned about the history of Puhos, Kitee and Finland. At the same time, primary school pupils stayed at school. Grades 1-2 and 5-6 had a lesson together. After an hour there was lunch. After the meal, the pupils and guests split into groups and circled around the three assignments. Each group consisted of Canadians, Kitee high school students and pupils from Puhos School. First in the music workshop we watched Lemminkäinen's story about the Kalevala in English with music of Nightwish. After that we went to the music class. Some high school students played guitar, bass and drums on the song Sleeping Sun. Digipaja featured coding on Beebote, experimenting with the Keyboardist program and Ekapeli -learning game, and exploring the school's facebook and instagram pages. At the Water Workshop, we taught our guests the things we had learned in a lesson a few weeks earlier in Science Education Hannu Partanen. For example, we used a pipette to test how many drops of water can fit on a five cent coin. During the day, the school offered Poodle-like products to the students. MilkKarelia yogurts and Squirting xylitol pastils tasted good. Just the best day again in Puhos!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti